Sivut

keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Toivepostaus: Teiniäidit

Aloin jo nyt tekemään näitä toivepostauksia, tosin joissakin saattaa kestää jonkun aikaa, riippuen ihan siitä jaksanko iltasella alkaa kirjottelemaan niitä aina. Mut pyrin pian tekemään kaikki. Eka toive oli, että tekisin postauksen teiniäideistä. Itsehän kuulun kans siihen ryhmään, mutta kokeillaas mitä tästä tulee.

Eli itse kuulun sellaseen ryhmään, kun teiniäidit. Teiniäidiksihän luokitellaan 14-19 vuotiaat tytöt (toivottavasti ei sitä nuorempia..) ja itse kuulun tähän ah, niin ihanaan ryhmään vielä muutaman vuoden. Vaikka en kyllä näe siinä mitään pahaa, itseasiassa mua ei edes kiinnosta vaikka mut siihen ryhmään laitetaankin, koska en koe olevani sellanen "perus teiniäiti". Ja koen olevani vähän ikäistäni viisaampi ja fiksumpi, vaikka itse nyt näin sanonki :) Tosiaan, mulla ei oo mitään vastaan teiniäitejä (niin, helppoahan se on sanoa, kun itse on, mutta..), mutta teiniäitejä on olemassa niin monenlaisia. Kuten myös iäkkäämpiäkin äitejä (niitä +20 vuotiaita, ei unohdeta niitä..). Yleensähän teiniäideistä puhutaan siihen sävyyn, että "ne on tullu jossain mökkibileissä paksuksi jollekki ihan random-äijälle ja ei tietoa kuka isä on niistä 10 eri vaihtoehdosta ja teiniäidit lähtee baariin / juomaan hetiku lapsi syntyy ja lapsi on usein hoidossa jollakin kun äiti on bailaamassa ja teiniäidit ei osaa hoitaa lasta eivätkä oo valmiita olemaan äitejä ja teiniäidit sitä ja teiniäidit tätä..". Tässä asiassa en kyllä täytä mitään noista olettamuksista, mitä teiniäideistä yleensä oletetaan ja ennen kaikkea puhutaan. Kun Henri sai alkunsa, olin ihan vakituisessa parisuhteessa (ja itseasiassa jo kihloissa), enkä ravannut heti Henrin synnyttyä mökkibileissä ja ties missä (enkä muuten oo sen jälkeenkään ollut iltaa viettämässä monia kertoja.)  Omasta mielestäni osaan hoitaa Henriä hyvin ja olen sille paras äiti tässä maailmassa. Ja vaikka en olekkaan 25v, pystyn kyllä huolehtimaan Henristä ihan yhtä hyvin kun varmaan siinäkin iässä ja olen valmis olemaan ÄITI. Tai itseasiassa en nyt tiedä olenko koskaan tässä äitiydessä valmis, sitä tulee tehtyä varmaan virheitä kasvatuksessa ja yleensäkkin vielä sitten, kun Henri on lähempänä 20 vuotta..


Teiniäitiydestä riittää yhtä monta mielipidettä, kun on ihmisiäkin. Yleensä voivotellaan sitä, että miten nuoruus ja elämä menee pilalle, kun saa lapsen niin nuorena. Sitten ajatellaan että nyt se teiniäiti alkaa roikkua sossunluukulla ja ei saa kouluja käytyä loppuun saati ollenkaan. Mä kumoan omalta kohdaltani noista kaiken. Mä en koe, että mun elämä tai nuoruus ois menny jotenki pilalle kun sain lapsen näin nuorena, en todellakaan. Nythän mulla on elämässä oma valopilkku ja joku tarkoitus. Ja se tarkoitus on olla äiti tuolle maailman ihanimmalle pojalle ♥ Elän silti nuoruuttani, vaikka olenkin äiti. Samallalailla mä käyn autokoulun, näen ystäviä, ja nautin elämästä, kun mitä tekisin ilman että olisin tällä hetkellä äiti. Ihmiset vaan valitettavasti usein yleistää nuoruuden sellaseksi, että se on jatkuvaa ryyppäystä, kukasta kukkaan lentelemistä, sekavia iltoja ja huoletonta elämää. En ole koskaan (niinku oon sen täällä blogissa aikasemminki sanonu) ollu mikään "ryypiskelijä", oon ollu aina meidän kaveriporukassa se huolehtija, joka huolehtii muista mieluummin, että itse ois kauheessa kaatokännissä. Ja kuulostaa varmasti hurjalta kun alaikänen puhuu alkoholiasioista, mutta oon ihan sata varma, että suurin osa nuorista kokeilee alkoholia jollakin tavalla alle 18 vuotiaana (lukuunottamatta lestadiolaisia..) ja niin olen myös mä tehnyt. Mutta meinasin sitä, että ei mulla kaduta yhtään että muut vetää harva se viikonloppu räkäkännejä ja mä oon vaan lunkisti kotona. Pääsisin (tai päästäisiin) varmaan joka viikonloppu viihteelle jos haluttais, mutta ei todellakaan haluta, eikä sille oo tarvetta. Oon ollu humalassa viimeksi 1,5 vuotta sitten, eiköhän se jotakin kerro..

Myöskään meidän ei oo tarvinnu notkua kertaakaan sossunluukulla ja yritän tehdä kaikkeni, että ei tulevaisuudessakaan tarvi. En siis koe, että luukulla kävijät on jotenki ala-arvoisempia mut mä kyllä haluan järjestää raha-asiani silleen, että en siellä joutuisi käymään. Onneksi Antti on töissä, mä saan äitiysrahan lisäksi yhden muunkin lisän ja onneksi mulla on maailman ihanimpia sisaruksia ja iskä, jotka varmasti auttais jos tarve vaatis. Niin ja totta kai Antin vanhemmat. Mut monet varmaan aattelee, että jos en sossun rahoilla elä niin sitten iskän tai Antin porukoiden. Ei, en ees muista millon viimeksi oisin pyytäny iskältä rahaa ja en myöskään sitä kehtaa pyytää Antin porukoilta, eikä kyllä tarvettakaan ole :) Että ei ne kaikki teiniäidit notku siellä sossunluukulla joka päivä, tiedoksi vaan, meitä on moneksi..

On myös typerää puhua niin, että jos saa nuorena lapsen, niin sillon ei automaattisesti enää käy kouluja loppuun saati sitten hanki mitään ammattia ollenkaan. Mä kyllä odotan kun kuuta nousevaa, että pääsen kouluun ja toivon mukaan syksyllä pääsenkin :) Aion kyllä kouluttautua hyvin ja se koulutus on mun mielestä todella tärkeää, koska nykyään tässä maailmassa ei kyllä työpaikkaa muuten heru jos ei oo kouluja käynyt, se on karu fakta.


Ja siitä iästä. Väitän, että on parempi tulla raskaaksi esim. 17 vuotiaana kuin 14 vuotiaana. Muutamassa vuodessa ehtii kasvaa ja paljon. Toki sekin on yksilöllistä, mut jos mietin omalla kohdallani, en ois voinu kuvitellakkaan että olisin tullut raskaaksi 14 vuotiaana, saatika sitten pitänyt lapsen. Nyt kun olen 17 (kohta 18) niin voin kertoa, että kyllä on henkistä kypsymistä muutamassa vuodessa ehtiny tapahtua todella paljon. Ja hyvä niin. Ja kyllä lapsen tulon myötä täytyykin kasvaa, viimestään sitten kun se lapsi syntyy, mut kyllä mä ainaki kasvoin jo hillittömästi raskauden aikana.

Ja mä en henk. koht. ymmärrä sitä olettamusta mikä monilla on, että sitten kun on lähempänä 30v, naimisissa ja joku lääkäri/pappi/juristi/insinööri, niin sitten on vallan mainio aika tehdä lapsia. Mutta sitten jos on vaikka 19v, parturi-kampaaja, kihloissa/seurustelee niin sillon kannattaa odottaa vielä, että on varmasti vakituinen mies, ja hyvä ja ura ja hyvä palkka, että on varaa kasvattaa se muksu.  Totta kai siihen vaikuttaa se, että imettääkö (joutuuko osteleen korvikkeita), tekeekö soseet itse (jos tekee itse, se säästää huomattavasti), ostaako kaiken uutena (vai tyytyykö ostelemaan vaatteita ja tavaroita käytettynä) ynnä muut monet asiat. Mut tottahan se on, että lapseen menee kyllä rahaa, mutta se, että meneekö siihen ns. liikaa, liian vähän vai "tarpeeksi" (normaalisti)  riippuu kyllä ihan perheestä. Meillä menee Henriin rahaa ihan normaali paljon, jos niin nyt vois sanoa. En imetä, joten korvikkeisiin menee rahaa, en tee soseita itse, joten niihin menee rahaa ja vaatteita ostelen sekä käytettyinä ja että uusina, enemmän uusina.

Tuntuu, että tässä maailmassa nykyään kaikki on rahasta ja siitä urasta kiinni. Jos sulla ei oo paljon rahaa ja hyvä, korkeakoulutettu ura niin oot paska äiti. Jos ne on, niin oot aivan loistava äiti! Myös se ikä. Ei voi yleistää, että KUKAAN esim. 17-19v äiti ole valmis äidiksi. Tapauksia on niin monenlaisia. Kyllä niitä ns. huonoja äitejä löytyy sieltä 30v ikähaarukaltakin ihan yhtä paljon, kun teiniäideistäkin, mutta eihän niistä puhuta, koska he eivät ole teiniäitejä. Koko teiniäiti-termi pistää ärsyttämään, koska miksi sellasta luokittelua edes tehdään? En ymmärrä.


Mulle ei oo tullu kukaan sanomaan raskauden aikana, eikä nytkään (paitsi  ehkä joku anonyymi mut niitä ei lasketa.), kun Henri on jo maailmassa, että v*tun teiniäiti. Siis ihmiset, omilla kasvoilla, omalla nimellä, joko facebookissa, tai jossain ihan face to face. Kyllä varmaan jotain seläntakana lässytystä on ollut, mutta sehän on nyt päivänselvä juttu, kun ottaa huomioon minkälainen bilehile olin ennen raskaaksi tuloa (siis sellanen että olin joka vk menossa kumpanakin päivänä ja varsinainen menijä, tällä en taaskaan sitte tarkota mitään armotonta kännäystä..). Yllättävän monia positiivisia kommentteja oon saanu ja tuntuu että valaisen monien mielipidettä näistä teiniäideistä vähän uudemman kerran.

Onhan lapset tehty ennen vanhaankin nuorena, ja sillon se ei ollut mikään ":OOO what" juttu, vaan ihan normipäivä. Normipäivä on nykyään, että esikoinen saadaan n. 25-30 vuotiaana (keskimäärin) ja jos joku alle 19v saa vauvan (varsinkin alle 18) niin se on sellanen ihmetyksen aihe ja siitähän aletaan puhumaan heti. En vaan ymmärrä miksi ennen ei puhuttu teiniäideistä ja kauhisteltu siitä, miten nuorena ihmiset sillon saikaan lapsia? Miksi nykyään asia on sitte näin? En tiedä. Se kyllä riippuu niin paljon ihmisestäkin kuka on valmis äidiksi ja kuka ei, iällä ei ole aina merkitystä siihen asiaan. Se mua kans ihmetyttää, miksi yli 25 vuotiaille äideille sanotaan että "Ompas kiva nähdä sua täällä baarissa, oot kyllä ansainnu vapaaillan" ja jos siellä baarissa satutaan näkemään vaikka 18v äiti niin heti puhutaan että nyt se on hylänny lapsen ja lähteny bilettään ja voivoi kunnon teiniäiti huolehtis lapsestaan. Tätä asiaa en ymmärrä enkä tuu varmaan koskaan ymmärtämään, jos joku ton ymmärtää niin saa tulla kertomaan miks asia on näin.

Mutta mun kädet alkaa puutua tästä kirjottamisesta ja tekstiä tulis vielä vaikka millä mitalla mut en osaa järkevästi niitä tiivistää niin oon kirjottamatta kokonaan, eiköhän tärkeimmät asiat tullu esille. Ja pakko vielä sanoa, että en tekis toisin, jos voisin. Siis että jos saisin uudestaan päättää, olisinko tehnyt abortin vai en, niin en todellakaan. Henri on mulle tärkeintä ( ja Antti ) tässä maailmassa mitä vaan voi olla ja en ois voinu koskaan uskoa miten omaa lasta voi NÄIN paljon rakastaa ♥ Toivoisin että nykyään ihmiset ottais vähän enemmän selvää asioista, ennenku alkavat heti puhumaan että "teiniäidit sitä, teiniäidit tätä". Niinkun tuolla jo sanoinkin, meitä on moneksi..


Tämä asia jakaa varmasti monenmoisia mielipiteitä, mutta sana on vapaa! (muistakaa pysyä asiallisina) 

Mitä mieltä te olette teiniäideistä, siis juurikin 14-19 vuotiaista? Kaipaan myös perusteluja kommenteille joita jätätte ;) Jos siis on jotain perustelemisen aihetta..

28 kommenttia:

  1. Pitäisi laissa kieltää lapsen saaminen alaikäisenä tai oikeastaan K-25!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No huhhuh :D Valitettavasti tommosta lakia ei varmaan tule koskaan olemaan tässä maassa :)

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näimpä :) Ei ne kaikki jollain panoreissuilla raskaaksi tule.. Joo totta kai ymmärrän sen ja en tuomitse sitä, mä oon vaan niin semmonen että en oikeen helposti menis sossunluukulle.. Siinä vaiheessa tulee ylpeys vastaan :D Mutta totta kai jos ihan rahaton ois, niin pakkohan se ois sinne mennä! Mut onneks sellasta tilannetta ei varmaan koskaan tuu, ainakaan toivon mukaan :)

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Ei varmasti, mut tämmösillä pikkusilla paikkakunnilla se on :D Ainaki ne jutut nopsaa leviää. Mut ei se oo se syy minkä takia en sossunluukulle menis. Siis totta kai menisin jos ei oikeasti ois muuta vaihtoehtoa, eihän siinä tilanteessa auttais mikään muu ku mennä. Mut kyllä pyrin järkkäämään asiat siten ettei tarvii :) Mut joo, ymmärrän kyllä että et/ette sais maksettua vuokraa siellä (yms muita kuluja) koska siellähän on tosi korkeat vuokrat.. Riippuu toki varmaan missä asuu mut täällä asuu keskustassa kolmiossa sillä hinnalla mitä siellä keskustassa ja yksiössä :/

      Poista
  3. Oon ihan samaa mieltä, tympeetä kun monet ihmiset yleistää että kaikki "teini-äidit on ihan samanlaisii.."
    Vaikken itse äiti vielä olekkaan, niin kyllä mäkin lapset tahdon tehdä nuorena enkä sit ku oon +30.. Voisi ainakin varmemmin nähdä lapsensa varttuvan. :)
    Tuosta sossujutusta olin sanomassa samaa ku edellinen kommentoija Jenina. Voisiko tilanne ehkä olla toinen jos olisitte asuneet Antin kanssa omillanne jo ennen Henrin syntymää, siis että maksaisitte täysimääräisen vuokran ym asumiskulut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niinpä, yleistää ei aina kannattais :) mäki haluan tehdä kaikki lapset alle 25 vuotiaana, siis jos nyt meille vielä toinen lapsi tulee niin ehdottomasti alle 25 vuotiaana sen haluan. Hmm, en usko että vaikka oltas asuttu alusta asti omillamme niin jouduttas turvautumaan sossuun :) Mä luulen, että oltais pärjätty ilmankin, ja apua ois tarvittaessa saatu mun iskältä ja Antin vanhemmilta tai mun sisaruksilta tms.. :)

      Poista
  4. Teiniäiditkin ovat ihan yhtä hyviä äitejä kuin iäkkäämmätkin äidit, äitiys ei katso ikää. Ja olit sitten teiniäiti tai iäkkäämpi äiti, niin olet juuri oikea ja paras äiti omalle lapsellesi :)

    VastaaPoista
  5. Pitää kyllä lisätä tohon, "töitä ei heru, jos kouluja ei ole käynyt" ei pidä aina paikkaansa. Toki on hyvä, että on kouluttautunut. Mutta se ei aina automaattisesti meinaa sitä, että korkeastikoulutettu saa hyvän duunin ja kouluttamaton ei saisi mitään.
    Hyvä esimerkki on tuo mieheni! Hyvin on töitä riittänyt ja palkka lähes sama kun joillan insinööreillä. Ilman muuta koulutusta, kun peruskoulut.

    Eipä täänyt hirveesti liittynyt aiheeseen :D Kiva kirjoutus ja oon kyllä paljolti kanssi samaa mieltä teiniäitiydestä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tarkottanukkaan että korkeakoulutettu saa hyvän duunin, en! Vaan siis sitä, että nykyään on melkein pakko olla käytynä ammattikoulu tai joku muu vastaava, että saa työpaikan. Vaikka ei välttämättä sillonkaan saa, mut nykyään jos on käynyt vaan pelkän peruskoulun niin on kyllä todella vaikea saada, ainakaan mitään vakituista työpaikkaa. Ja on mun yks tuntemakin ihminen ollut yli 20 vuotta samalla työpaikalla ILMAN muuta koulutusta ku peruskoulu, meinasin vaan että se ei nykyään ihan tuosta vaan onnistu, että niin helpolla saa töitä :)

      Poista
  6. Tosi hyvää tekstiä :) Oot kyllä ihan oikeessa, että oot paljon kypsempi kuin monet sun ikäset. Oon ihan samaa mieltä ja jos en olis tiennyt sun ikää, nii olisin veikannut että oot about 20 :) ja oon myös samaa mieltä siinä että jotkut +25v mammat on vielä ''huonompia'' äitejä kuin monet nuoremmat, koska jos ne on vaikka just korkeesti kouluttautunu niin niille on erittäin tärkeetä menestyä urallaan ja lapset jää toiseksi valitettavan usein :/ mutta sä olet kyllä ihana äippä ja sen kyllä näkee kuinka paljon rakastat Henriä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niimpä, mäkin tiedän monia sellasia äitejä joille menestyminen on kaikki kaikessa ja lapset jäävät vähän niinkun kakkoseksi.. :/ Mut voi kiitos ihanasta kommentista ! :) ♥

      Poista
  7. Mä en oo ikinä aatellu että teiniäidit on automaattisesti huonoja äitejä. Valitettavasti ite oon yhen ns. puoli kaverin kohalla joutunu sivusta seuraamaan kun hän sai lapsen 17 v ja kun ätytti 18 niin baarit alko kiinnostaan niin paljon että lapsi oli ties kenen luona joka viikonloppu hoidossa. Mutta alkoholin käyttöö ei mun mielestä pitäis aina rinnastaa teiniäiteihin, ihan samanlailla vanhemmilla äideillä voi olla ongelmia alkoholin käytön kanssa ja varmasti heidän kohdallaan voi jo puhua alkoholiongelmasta jos se on sellaseks muodostunu että on vuosia ryypänny usein. Mä oon ite ollu 22 kun oon saanu Joonan ja nyt oon monta kertaa toivonu että kumpa olisin jättäny toisen ammattini opiskelematta ja saanut Joonan sitten 2 vuotta aikasemmin, ihan sen takia että toi toinen ammatti on mulle täysin turha joten tuntuu että oon siihen opiskeluun haaskannu 2 turhaa vuotta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se on ikävää että lapsi on aina joka vkl jollain erillä hoidossa kun äiti huitelee ryyppäämässä.. Niimpä, ei se automaattisesti tarkota sitä, että jos on teiniäiti niin on alkoholin kanssa ongelmia vaikka käviski sillon tällön viihteellä. Ei se iästä riipu. Ymmärrän sen että tuntuu turhauttavalta, muaki turhautti käydä lukiota 1v kun mietin et oisin voinu käydä vaikka amista sen yhden vuoden. Mut toisaalta en sillon tienny mitä haluan alkaa opiskeleen, joten eipä se ois onnistunu. :)

      Poista
  8. Hyvä postaus ja olen sun kanssa ihan samaa mieltä noista asioista :) Se on ihe juttu miten ikää verrataan joka asiassa siihen kuinka kypsä ja fiksu ihminen on :D Mä meinaan tunnen monta yli 40 vuotiasta ihmistä jotka ei todellakaan ole viisaimmasta päästä ja sitten tiedän muutaman oman ikäiseni ihmisen joilla asiat on mallillaan :) Ikä ei katso yhtään mitään, voi olla hyvä äiti oli sitten 15 tai 45 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Näin se on :) Totta kai nuorella VOI olla enemmän menohaluja kun sitten jo esim. vähän yli parikymppisellä koska on ehtinyt ravata jo baarissa (jos sellaseen on kiinnostusta) mutta ei se aina niinkään mene. Ja mä oon sen verran menevä ihminen että mua ei saa kokonaan koti-ihmiseksi edes 50v iässä :D Tai mistäpä sen tietää vielä etukäteen, mut niin ainakin voisin kuvitella. On myös niin ihmisen luonteesta kiinni että onko valmis äidiksi vai ei :)

      Poista
  9. Voi olin niin samaa mieltä sun kanssasi luettuani tän postauksen! Siis ajattelen pelottavan paljon samalla asialla noita juttuja :D
    Pieniä eroavaisuuksia kyllä, mut hitsi tätä oli kyllä kiva lukea.
    Nää tälläiset mielipidepostaukset on parhaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh kiva kuulla :) Mustaki on kiva lukea ja tehdä näitä mielipidepostauksia, ja ottaa kantaa asioihin.

      Poista
  10. Hyviä pointteja, jälleen kerran. :-) Nämä mielipidepostaukset on tosi kivoja!

    "Tuntuu, että tässä maailmassa nykyään kaikki on rahasta ja siitä urasta kiinni. Jos sulla ei oo paljon rahaa ja hyvä, korkeakoulutettu ura niin oot paska äiti. Jos ne on, niin oot aivan loistava äiti!"

    Ehkä vähän kärjistettyä... :-D Eikai kukaan sano, että 30v parturikampaaja on huonompi äiti kuin samanikäinen, vastavalmistunut lääkäri?

    "Teini-äiti" viittaa kuitenkin alle 20-vuotiaaseen ja koulutusaste ja ikä ovat tuossa iässä vielä aika tiukasti sidoksissa toisiinsa. Monella nuorella äidillä (miksei vanhemmallakin!) se raha on tiukassa, etenkin jos koulutus on jäänyt perusasteelle. Äityspäivärahat on yleensä minimit ja moni valitsee mielummin sen Siwan kassan kuin koulunpenkin ja opintotuen. Se on siinä hetkessä ehkä se paremmalta tuntuva vaihtoehto ja kaikilla ei ole edes varaa valita sitä opiskelua.

    Koulutustaso ei kuitenkaan ole sinällään yhteydessä hyvää äityteen, mistä taas päästään siihen aiheeseen että mitä se hyvä äitys sitten on... :-D

    Kyse on ehkä enemmänkin siitä, kuinka moni nuori äiti sitten jaksaa palata vanhempainvapaan jälkeen koulun penkille. Se ei ole ihan mutkatonta... Tässä tulevat taas vastaan esimerkiksi yhteiskunnan tappiot, niin karulta kuin se kuulostaakin. Itse nyt opiskellessani olen miettinyt sitä, miten miljoona kertaa helpompaa olisi jos olisin jo töissä. Voisi vaan tulla illalla kotiin ja jättää työasiat työpaikalle ja olla koko ilta lapsen kanssa. Mutta opiskellessa ne läksytkin olisi tehtävä ja tentteihin luettava... :-D Asiat on niiiiin paljon vaikeampia kun on pieni lapsi ja opiskelee. Ei se mahdotonta ole, mutta toisinaan tosi hankalaa.

    Mahtavaa kuitenkin että sulla on tuo asenne ja koulutus on sulle tärkeä. asia :-) On ihan totta, että ilman koulutusta ei paljon työurilla edetä nykymaailmassa... Ja mitä sinuun "teini-äitinä" (inhottavan leimaava sana!) tulee, niin olet kyllä rikkonut kaikki ennakkoluuloni teini-äitejä kohtaan, varmasti sen tiedätkin. :-) Hyvä postaus kaikenkaikkiaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se oli kärjistettyä mut se olikin sellanen "tyyliin" silleen :D Ei varmasti kaikki sanokkaan mut valitettavasti tunnen näitä tämmösiä jotka on sitä mieltä että sitten on vasta lapsen aika tulla kun on naimisissa ja kun on hyvä, korkeakoulutettu ammatti (eli ymmärrän sen niin että joku yliopisto täytyy olla käytynä tms..) mut onneksi en tämmösiin törmää joka päivä :D Ja oot kyllä oikeassa tuossa, että ois varmasti helpompaa ku sais vaan tulla töistä kotiin ja olla vaan :D Mut tosiaan koulunkäynnistä ei pidäkkään unohtaa sitä karua totutta, että on läksyt sun muut mitkä pitää hoitaa yhtälailla ku tunneilla istumisen ja työharjottelut :)

      Joo, mulle koulutus on tärkeää ja haluan itselleni ammatin, miksempä montaakin ammattia mut ainaki aluksi sen yhden ja siitä ehkäpä jatkaa vielä ihan ammattikorkeakouluun :) Mut se on sitten sen ajan juttuja, kunhan se ammattikoulu on ensin käytynä :D Ja voi kiitos, ihana kuulla että olen tehnyt sen nimittäin ei me kaikki teiniäidit olla niin paskoja ja huonoja mitä annetaan olettaa ! :) Toki poikkeuksia löytyy mutta niitähän löytyy jokasesta ikäryhmästä :)

      Poista
  11. Anteeksi kun mä kysyn, mutta minkä ikäisenä sä olet Henrin saanut? Ja minkä ikäinen olet nyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain Henrin 16 vuotiaana (paitsi että viikko sen jälkeen täytin 17) ja nyt oon siis 17, mut täytän syyskuun 1. päivä 18 :)

      Poista
    2. Oot kyllä nuori ollut, mutta ei kai se ikään katso milloin niitä lapsia saadaan? Mä luulin että oot vähintään 20 nyt =) Jotenkin on itsestä tuntunut, kun tyttö syntyi juuri ennen kuin ehdin täyttämään 25, että on nuorena tullut, kun ei ehtinyt tekemään kaikkea "pakollista" loppuun (ostamaan omaa taloa, farmarivolvot ja parit koirat :D), mutta tuo taitaa olla sellaista "vanhan kansan" juttua, että lapsi tulee viimeisenä. Äläkä ymmärrä väärin, tämä siis vain positiivisena sulle! :) Vaikka ei "tunnetakkaan" kuin blogien kautta, niin pakko sanoa, että oon ylpee juuri sun kaltaisista nuorista (en käytä sanaa teiniäiti :D) äideistä, kun ei lasta heivata heti ekana viikonloppuna vanhemmille ja juosta baarissa, vaan pidetään siitä lapsesta huolta! :)

      Poista
  12. Mun äiti oli ensimmäisen kerran raskaana 17-vuotiaana ja se päätty keskenmenoon. 18-vuotiaana sitten sai mun isosiskon. Mun vanhemmat alko seurustella äitin ollessa 14v ja meni kihloihin 16v eikä kukaan sanonu silloin mitään tosta nuoresta iästä.. Outoa et nykyään on tällästä :s En voi sanoo mielipidettäni teiniäideistä koska se riippuu silti paljo ihmisestä. Susta ja parista muusta bloggaajasta mulla on tosi hyvä kuva mut sit on niit toisenlaisiaki ihmisiä.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nykyään kaikesta valitetaan ja kaikki on väärin ja mikään ei oo hyvä ikä millon tehdä lapsia :D Mut tämmöstä se on! Ja voi kiitos :)

      Poista

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita, kunhan ne ovat asiallisia :) Kiitos kommentistasi!